Expozitia Arta trecerii, la Muzeul Taranului Roman

Expozitia „Arta trecerii”, deschisa pentru vizitele publicului pana pe 3 februarie 2013, la Muzeul Taranului Roman din Bucuresti, face parte din categoria experimentelor vizuale ce incearca sa recompuna o parte a temei riturilor de trecere.  

Coordonata de Serban Anghelescu si Cosmin Manolache, expozitia ii are curatori pe Lila Passima si Cosmin Manolache, care incearca un alt gen de abordare a temei exhaustive a riturilor de trecere – situatii limita, de interval, individuale sau colective, din lumea taraneasca si cea urbana, reprezentari care transgreseaza, printr-o selectie subiectiva, timpi si fragmente de lumi revizitate.  

Dincolo de trecerile fundamentale explorate deja de etnologia clasica – nasterea, nunta, botezul -, curatorii opereaza selectiv intersectand teritorii, de la istorie orala la text literar, imagine iconografica, fotografii martor, obiecte autobiografice, obiecte ritualice si, nu in ultimul rand, materii organice, vehicule ale trecerii.

„Deplasarea, schimbarea, disparitia sunt sensurile centrale ale trecerii. Riturile proclama o schimbare dramatica, publica. Trecatorul este expus privirilor impudice ale multimii, nu-si apartine, e pacientul fara voce personala al producatorilor trecerii. Riturile sunt democratice prin excelenta, daca lasam deoparte fapte exceptionale cum ar fi inmormantarea faraonilor. Trecerea are un adversar suprem: memoria dureroasa, pe romaneste, dor. Se spune ca mortul intampina in calatorie drumul somnului, al uitarii si drumul dorului, al neuitarii, al intoarcerii acasa. Suntem prizonierii departarii care creste, ai taieturilor si ai disparitiilor. Prin dor ne intoarcem la cele trecute, la cele pierdute.”, spune Serban Anghelescu, coordonatorul expozitiei „Arta trecerii”.  

Sursa: www.modernism.ro

Search