Experiment unic în România, la Teatrul Nottara

În cadrul experimentului teatral Laboratorul de Teatru DENS, au avut loc, sâmbătă 9 iulie şi duminică 10 iulie, la Teatrul de Artă din Bucureşti,  reprezentaţiile schiţelor de spectacol ESTROGEN (după Tiramisu, de Joanna Owszanko), IUBIREA LA OAMENI (de Dmitri Bogoslavski) și BURLACI ŞI BURLĂCIŢE (de Hanoch Levin), urmate de votarea, de către public, a celei mai reuşite montări. IUBIREA LA OAMENI a câştigat, la mică diferenţă, cele mai multe voturi, urmând, conform regulamentului de concurs, să intre în repertoriul Teatrului Nottara, în anul 2017.

Laboratorul de teatru DENS este un atelier de creaţie unic în România, iniţiat de Oleg Loevskii, regizor şi producător de teatru din Rusia. Din câte a mărturisit, acum s-a aflat cam la al 370-lea experiment. Scopul este acela de a-i scoate pe creatorii de teatru (regizori, actori, tehnicieni) din zona de confort, oferindu-le provocarea unui spectacol dens, construit sub presiunea timpului şi cu mijloace improvizate. Așadar, pe scurt, trei echipe formate din actori, tehnicieni, asistenți de regie, translatori, au montat în patru zile, sub coordonarea lui Oleg Loevskii, trei texte contemporane, cu patru regizori străini: Andreas Merz-Raikov, Ekaterina Raikova Merz, Evghenia Berkovici şi Alessandra Giuntini. La final, publicul, prezent la toate cele trei reprezentaţii, a ales, prin vot, cel mai bun spectacol. Latura competiţională a proiectului este astfel, nu doar o motivaţie în plus pentru actori, dar şi un gest de recunoaştere şi respect pentru publicul fidel al teatrului.

Dincolo de efervescenţa şi bucuria momentului final, acest proiect a fost pentru actori un salt esenţial înainte, au trăit revelaţia câştigării unui pariu aparent imposibil, cu timpul şi cu propriile resurse. Nu puţini s-au reinventat, şi-au descoperit, cu ajutorul regizorilor, perspective şi capacităţi interioare neidentificate până atunci. Un maraton de patru zile cu repetiţii de dimineaţă până seara, cu momente oscilând între extaz şi epuizare, dar cu o reconectare permanentă la bateriile pasiunii.

Şi nu doar actorii. Întreg Teatrul Nottara a fost, pentru aproape o săptămână, scena unei bătălii pentru găsirea, inventarea, improvizarea, din aproape nimic, a elementelor de decor, costume, soluţii tehnice de lumini şi sunet, cerute de regizori. Conform regulamentului! Scenografia s-a făcut ad-hoc, cu ajutorul asistenților de regie și a regizorilor tehnici, folosindu-se costume şi elemente de decor existente în depozitele teatrului sau aduse de acasă. Aşa au ajuns pe scena Teatrului de Artă, printre alte improvizaţii, cutiile goale de măsline de la Carrefour, rochiile de mireasă de la nevestele colegilor, rechizite şi chiar birourile de la secretariatul literar.

La finalul fiecărei reprezentaţii, Marinela Ţepuş, directorul Teatrului Nottara şi Oleg Loevskiy, producătorul rus şi părintele proiectului, au condus, de pe scenă, discuţiile libere cu publicul şi cu autorii celor întâmplate – regizori, actori, traducători. Un dialog viu, entuziast, cu puncte de vedere şi argumente pertinente transmise dinspre şi înspre scenă.

După ce s-au stins ropotele de aplauze la cea de-a treia reprezentaţie, s-a trecut la numărătoarea voturilor, timp în care Marinela Ţepuş, şi Oleg Loevskii au tras ultimele concluzii, împreună cu sala şi cu echipele artistice. Spectacolul IUBIREA LA OAMENI a adunat cele mai multe voturi şi, implicit, a câştigat şansa de a intra în repertoriul Teatrului Nottara, începând cu 2017.

Dar pentru că:

–       acest proiect a fost conceput sub semnul improvizaţiei, al depăşirii prejudecăţilor şi limitelor,

–       publicul a cerut cu insistenţă şi argumente montarea tuturor celor trei schiţe de spectacol,

–       toate cele trei trupe au trecut, cum se spune în teatru, rampa – chiar exploziv, prin performanţă artistică, energie, emoţie transmisă.

 … pentru toate acestea, acolo, pe loc, pe scândura teatrului devenită ad-hoc scena unor dezbateri publice efervescente, s-a decis intrarea în producţie a tuturor celor trei piese, începând cu luna decembrie 2016.    

Ulterior a fost anunţată şi data la care va începe, în 2017, cea de-a doua ediţie a Laboratorului de Teatru DENS: 14 august.

Cred că toţi am câştigat. Un asemenea experiment ne-a învăţat că se poate face teatru adevărat şi cu puţine elemente, în puţine zile, cu o singură condiţie: să doreşti să-ţi depăşeşti limitele, prejudecăţile, mentalităţileSperăm ca şi spectacolele ce vor fi finalizate să aibă acelaşi impact. Pentru că, atunci, cu siguranţă, acest tip de laboratoare va câştiga şi interes, şi prestigiu.” (Marinela Ţepuş, directorul Teatrului Nottara)

 

  • Un spectator povesteşte pe Facebook : „A fost o efervescenţă şi o bătaie pe locuri cum de mult nu s-a mai văzut!”
  • Laboratorul de Teatru DENS, în cifre: 21 de actori + 4 regizori străini (din Rusia, Germania, Italia) + un producător de teatru rus + 3 regizori tehnici + 4 translatori + 3 luminişti + 2 cabiniere + 3 recuziteri + 4 maşinişti + 3 secretari literari + un director de teatru = 51 de eroi     

Search